1.2.2.2. Transferul de tehnologii prin investitii directe.
Cercetarile asupra transferului international de tehnologii nu au dezvoltat, înca, un cadru clar,
în limitele caruia sa se efectueze o analiza completa [14]. De aceea, concluzii utile se pot
structura studiindu-se transferul de tehnologii prin investitii directe, efectuat de catre tarile
dezvoltate în regiunile mai putin dezvolvate.
Transferul de tehnologii din Japonia catre Asia de Est a evoluat progresiv, pe masura ce productia
firmelor japoneze s-a externalizat si s-a dezvoltat cu succes. Într-un studiu al Institutului National de Politica Stiintei si Tehnologiei al
Japoniei [14] s-au analizat efectele investitiilor directe într-un grup de tari format din Coreea
de Sud, Taiwan, Hong Kong, Singaapore Tailanda si Malaiezia.
Dezvoltarea afacerilor internationale a transformat transferul de tehnologii într-un proces complex si dificil de abordat. Vechile cercetari asupra transferul tehnologic international si-au pierdut valabilitatea.
De aceea, studiul citat mai sus pune problema elaborarii unor metode de masurare si de analiza
potrivite tendintei catre economia fara granite (globalizare) si competitia inovativa. Cunoscuta teorie a ciclului produsului (a lui Raymond Vernon),
o teorie a proceselor de transfer al tehnologiilor de productie în diverse zone geografice,
sustine ca inventia tehnologica apare în tarile bogate (unde exista nivele mari de salarizare)
si ca tehnologia este transferata, în special, în tarile cu nivele reduse de salarizare,
în functie de maturitatea tehnologiei.
Expansiunea companiilor multinationale a determinat aparitia unei devieri de la teoria ciclului
produsului, care argumenta ca bazele de productie sunt transferate din tarile dezvoltate în
tarile semidezvoltate, iar din acestea, în tarile în curs de dezvoltare, în
corespondenta cu nivelul tehnologiei. Viteza cu care noile tehnologii se difuzeaza este cu mult
mai mare acum, fata de orice alt stadiu anterior. Se constata multiplicarea cazurilor în care
deciziile privind zona potrivita pentru productie se bazeaza mai putin pe tehnologie sau pe nivele de
salarizare si mai mult pe strategia corporativa a companiilor
de productie. Globalizarea economiei este cea care induce strategii corporative la o scara fara
precedent pâna în prezent.
Globalizarea economiei a capatat noi dimensiuni si relevante, în contextul fuzionarii a tot mai
multor firme transnationale. Acest adevarat fenomen economic a cunoscut o crestere de 50 % în
1998, fata de anul 1997, numarul companiilor implicate dublându-se comparativ cu anul 1996 [15].
Fenomenul fusese idendificat mai de mult de catre
Martin Carnoy, profesor de economie la Universitatea Standford (SUA), care arata ca
“marile companii multinationale continua sa se dezvolte rapid si sa influenteze schimbarile
din economia mondiala. De asemenea, ele domina comertul dintre tarile industriale si controleaza
miscarile capitalului international “[16].
Tranzitia catre economia fara granite a avansat într-o asemenea masura, încât companiile au depasit teoria ciclului produsului si au
dezvoltat ceea ce se numeste structura simultana de productie mondiala. Acesta este procesul care necesita
formarea unei teorii privind relatia dintre investitiile
straine si transferul de tehnologie [17]. În formarea acestei noi teorii, chiar tehnologia
ar trebui reconsiderata, dupa cum se preciza, cu multi ani în urma, respectiv, termenul de
transfer al tehnologiei ar trebui rgândit, deoarece acesta apare, mai degraba, a fi un
“eufemism“, atât timp cât el se refera la “ceva“ care poate fi vândut si, deci, este o marfa care participa la circuitul economic
[18, 19].
Revenind la studiul privind transferul de tehnologie al companiilor japoneze [14],
este util de a evidentia metodele folosite. În
acest studiu s-au analizat producatorii majori de televizoare color si camere TV, care si au amplasat
companii de asamblare în Asia de Est.
Criteriul de analiza efectuata asupra acestor producatori a fost nivelul transferului de tehnologie
si cel al inovarii. În primul rând, s-au examinat diverse componente majore din
structura televizoarelor color si a camerelor TV, în conexiune cu sursele de livrare.
Pe baza acestei examinari s-a estimat ce tehnologie a fost transferata si unde. Aceasta metoda
clarifica situatiile contextuale dintre transferul de tehnologie intrafirma si interfirme.
În al doilea rând, s-a considerat efectul determinat de progresul tehnologic
asupra transferului de tehnologie. A fost investigat, de asemenea, procesul inovativ la
fabricarea camerelor TV. S-a realizat o analiza calitativa privind efectul fiecarui avans
tehnologic, care a aparut în productia televizoarelor color si a camerelor TV, efect care
s-a manifestat asupra transferului de tehnologie. Rezultatele si concluziile acestui studiu sunt
urmatoarele :
1) În cazul televizoarelor color, transferul de tehnologie din Japonia în Asia de Est
a progresat prin investitiile directe ale firmelor japoneze. Exista o diferentiere, pe componente,
a gradului de transfer tehnologic. În cazul
camerelor TV, progresul transferului de tehnologie a fost mai lent, decât în cel al
televizoarelor color. În plus, transferul de tehnologie poate fi divizat în transferul
de tehnologie în interiorul firmei (intrafirma) si în transferul de tehnologie în
afara firmei (interfirme). Din acesta perspectiva, al doilea tip de transferul de tehnologie a fost,
practic, neglijabil.
2) Procurarea pieselor si componentelor se realizeaza prin reteaua producatorilor majori japonezi
din tara de origine si din Asia de Est. Acest fenomen este explicat prin faptul ca exista limite
structurale în dezvoltarea tehnologica, care creaza un handicap Asiei de Est în directia
dezvoltarii tehnologiei de productie a componentelor si a realizarii lor prin productia autohtona.
3) Progresul tehnologic a aparut în paralel cu expansiunea productiei externalizate,
aceasta actionând asupra promovarii transferul de tehnologie.
Rezultatele acestui studiu scot în evidenta si alte problematici, mult mai generale, care pot
constitui subiect de analiza. Zonele din care firmele japoneze ce opereaza în Asia de Est se
aprovizioneaza s-au diversificat. Tehnologia de productie a componentelor electronice a avansat în
mod remarcabil. În cazul tarilor din Asia de Est, pentru a întelege mai bine transferul de
tehnologii, ceea ce trebuie analizat nu este produsul final, ci productia componentelor principale.
Pe linia acestei cooperari, Japonia si tarile din Asia de Est au strânse relatii tehnologice
si economice.
De asemenea, multe tari arata un interes deosebit pentru stiinta si tehnologia japoneza,
solicitând transferuri tehnologice, pentru ridicarea propriilor nivele tehnologice.
Dar perceptia transferului de tehnologie difera considerabil între Japonia si tarile din
Asia de Est. În Japonia, în general, se gândeste ca cresterea investitiilor
directe în strainatate de catre sectorul privat a contribuit la dezvoltarea tarilor “recipient“.
Se crede ca, prin constructia de fabrici, angajarea muncitorilor autohtoni, asigurarea educatiei si
instructiei, firmele japoneze au marit, prin investitiile lor productivitatea în tarile
“recipient“.
Pe de alta parte, exista atitudini în tarile “recipient“ care exprima ideea ca transferul
tehnologic al firmelor japoneze este iadecvat si ca acesta trebuie sa transfere ocupatii cu
tehnicitate mai ridicata si munca pentru muncitorii locali, în scopul avansului tehnologic al
tarilor în curs de dezvoltare. Astfel, transferul de tehnologii a devenit o
problema politica. O astfel de discutie nu poate avea loc fara o clara întelegere a starii
transferului de tehnologie.
Unul dintre motive este acela ca termenul de ”transfer de tehnologie” este abstract si
dificil de înteles [14]. Teoria « tehnologiei compatibile » sugereaza sa
transfere acea tehnologie cu care tarile în curs de dezvoltare sa înceapa avansul lor
tehnologic. Aceasta teorie se bazeaza pe ideea ca aceste tari se confrunta cu o gama larga de
probleme în procesul asimilarii tehnologiei.
Respectiva teorie a fost inspirata de succesivele
esecuri la introducerea fabricilor în tarile în curs de dezvoltare, de catre tarile
dezvoltate, între anii 1960-1970. Teoria « tehnologiei compatibile »
stipuleaza ca forma cea mai buna a tehnologiei pe care tarile dezvoltate o pot transfera în
tarile în curs de dezvoltare este aceea pe care expertii
tehnici locali o pot administra.
Relatiile interactive dintre schimbarea tehnologica, patrimoniul cultural, inovatiile
institutionale si dezvoltarea economica pot fi studiate pentru a gasi cauzele succesului
în tarile care au avut experienta dezvoltarii si a transferului de tehnologii.
Asemenea exemple de succes sunt reprezentate de complexele transformari socio-tehnologice ale
dezvoltarii SUA, Japoniei si Suediei si sunt analizate, pe larg, de Ake Anderson, Lakshmanan T.R. si Wei-Bin Zhang- un grup de
cercetatori de la Institutul de Studiu al Viitorului (Suedia) si de la Centrul de
Studii Energetice si de Mediu (SUA) [20].
Inspirate de succesul unor tari ca SUA, Japonia sau Suedia, multe tari în
curs de dezvoltare au încercat, în ultimele patru decenii, experienta
transferului de tehnologii moderne.
Experienta unor tari ( Coreea de Sud, Taiwan, Singapore etc. ), unde exista nivele moderate sau
ridicate de redresare tehnologica si rate înalte de crestere economica, confirma cât
de complex este procesul modernizarii prin transfer tehnologic, chiar în conditiile în care aceste tari s-au bucurat de un sprijin special.
Problemele cu care s-au confruntat aceste tari, prin angajarea în experimentul
dezvoltarii prin transfer de tehnologie au fost, în principiu, urmatoarele :
● definirea elementelor dezvoltarii de succes bazate pe transfer de tehnologie ;
● conditiile de introducere a tehnologiilor transferate, astfel încât sa se
asigure o crestere economica substantiala ;
● procesele ce se pun în miscare la transferul de tehnologii si/sau modificarea
acestora în concordanta cu disponibilitatile locale de aprovizionare, cu preturile si
contextul social local ;
● inovatiile care pot aparea în cursul transferului
tehnologic ;
● modul de motivare a succesului si a modernizarii fortei de munca, a antreprenorilor
si a populatiei ;
● influenta traditiei asupra duratei, vitezei si calitatii transferului de tehnologie ;
În cazul tarilor din Asia de Est, acestea au extins rapid industriile lor de asamblare,
prin intermediul organizatiilor de transfer de tehnologic. De asemenea, s-a determinat o tendinta a
acestor tari de a-si dezvolta propriile industrii, prin asociere cu firme din Japonia si SUA.
Mai târziu, unele din aceste tari au acordat un rol crescut dezvoltarii propriilor tehnologii,
ceea ce a contribuit la aparitia organizatiilor de transfer tehnologic, care au jucat un rol
important în consolidarea industriilor autohtone.
1.2.3. Sistemul National Inovativ.
1.2.3.1. Consideratii generale
Conform articolului 1 al Conventiei semnate la Paris la 1 decembrie 1960, Organizatia pentru
Cooperare Economica si Dezvoltare (Organization for Economic Cooperation and Development – OECD)
promoveaza politici destinate:
- sa asigure cea mai înalta crestere economica durabila, locuri de munca si un standard de
viata ridicat, în conditiile stabilitatii financiare, contribuind, astfel, la dezvoltarea
economiei mondiale;
- sa contribuie la cresterea expansiunii economice a membrilor si a nonmembrilor, în
procesul dezvoltarii economice;
- sa contribuie la expansiunea comertului international pe o baza multilaterala si
nediscriminatorie, în concordanta cu obligatiile internationale.
Pentru îndeplinirea acestor obiective politice, guvernele tarile OECD au aplicat o serie de masuri care
au avut ca efect crearea unor Sisteme Nationale Inovative
(SNI). Studiul acestor SNI poate conduce la
observatii utile si la concluzii cu privire la cauzelecare au determinat performantele inovative si economice ale tarilor OECD. O întelegere mai profunda a
SNI poate ajuta decizia politica în activitatea
sa de a mari performanta inovativa
a unei dezirabile economii moderne bazate pe
cunoastere.
2.3.2. Definitia Sistemului National Inovativ
Conceptul SNI porneste de la premiza ca întelegerea legaturilor dintre actorii implicati în inovare este fundamentul îmbunatatirii performantei tehnologice. Inovarea si progresul tehnic sunt rezultatul unui complex ansamblu de relatii între actorii productiei, distributiei si aplicarii diferitelor forme ale cunoasterii. Performanta inovativa a unei tari depinde, într-o mare masura, de modul cum acesti actori interrelationeaza, ca elemente ale unui sistem de creare a cunoaterii si cum folosesc tehnologiile pe care le utilizeaza. Acesti actori sunt, în primul rând, întreprinderile private, universitatile, institutele publice de cercetare si forta de munca din interiorul acestora.
Nr. crt.
|
Definitia
|
Autorul
|
Anul
|
0
|
1
|
2
|
3
|
1.
|
Reteaua de institutii ale sectorului public si privat, ale caror activitati si interactiuni initiaza, importa, modifica si difuzeaza noile tehnologii.
|
Freeman
|
1987
|
2.
|
Elemente si relatii care interactioneaza în productia, difuzia si utilizarea noii tehnologii si economic utila cunoasterii, ambele fiind localizate si provenind din interiorul unui stat national.
|
Lundvall
|
1992
|
0
|
1
|
2
|
3
|
3.
|
Un ansamblu de institutii, ale caror interactiuni determina performanta inovativa a firmelor nationale.
|
Nelson
|
1993
|
4.
|
Institutiile nationale, structurile lor stimulative si competentele lor, care determina proportia si directia învatarii tehnologice (sau volumul si structura schimbarii generatoare de activitati dintr-o tara).
|
Patel & Pavitt
|
1994
|
5.
|
Acel ansamblu de institutii distincte care, împreuna si
independent, contribuie la dezvoltarea si difuzia de noi tehnologii si care asigura cadrul, în
interiorul caruia guvernele formeaza si aplica politici de influentare a procesului de inovare.
Astfel, acesta este un sistem de institutii interconectate
pentru a crea,
stoca si transfera cunoasterea, calificarea si produsele care definesc noi tehnologii.
|
Metcalfe
|
1995
|
1.2.3.3. Implicatiile politice ale conceptului de Sistem National Inovativ.
Majoritatea interventiilor guvernamentale în zona tehnologiei au fost directionate catre
corectarea caderilor de piata sau a tendintei sectorului
privat de a subfinanta dezvoltarea tehnologica. În interesul maximizarii beneficiilor publice,
politicile stiintei si tehnologiei au fost orientate spre stimularea si sustinerea cheltuielilor de
CDI ale industriei, prin instrumente fiscale, cum sunt subventiile si facilitatile de impozitare a
veniturilor. În schimb, conceptul SNI directioneaza decizia politica catre gestionarea
posibilelor caderi de sistem, care ar putea impieta
performanta inovativa a industriei. Lipsa interactiunilor dintre actorii sistemului, discordantele
dintre cercetarea fundamentala si cercetarea aplicativa, proasta functionare a organizatiilor de
transfer tehnologic, deficientele de informare si de absorbtie a rezultatelor cercetarii pot conduce
la o scadere a performantei inovative a unei tari.
Din perspectiva conceptului SNI, noi tipuri de politici sunt necesare prevenirii si/sau corectarii
caderilor sistemice si în mod special, directionarii catre dezvoltarea retelelor si
îmbunatatirea capacitatii de absorbtie a firmelor. Asemenea politici pun accentul pe activitati
asociate de cercetare ( “Joint research” ) si pe alte cooperari tehnice dintre întreprinderi si
institutii din sectorul public. Schemele pentru promovarea cercetarii în tehnologie avansata,
în parteneriat cu guvernul, sunt deosebit de valoroase, în acest context.
Aceste politici acorda importanta nivelelor înalte de
cobrevetare, co publicare si de mobilitate
a personalului si implementeaza reguli ale
proprietatii intelectuale, aplica masuri specifice pe piata muncii si promoveaza programe
pentru facilitarea continua a unor asemenea cooperari. Aceste politici
recunosc importanta fluxului informal al cunoasterii si a accesului la retelele tehnologice.
De aceea, sunt implementate infrastructuri si politici de sustinere a tehnologiei informatiei [22].
Asemenea politici percep valoarea încurajarii dezvoltarii fasciculelor inovative si
pe cea a strânsei relatii producator – utilizator printre firme si, pe aceasta viziune,
stabilesc cadrul potrivit politicii competitiei. În general, aceste politici urmaresc
augmentarea retelelor inovative si sa proiecteze fluxuri, legaturi, si parteneriate în
cea mai eficienta maniera.
Întarirea capacitatii inovative a firmelor este o alta prioritate politica.
În conformitate cu conceptul sistemelor inovative, aceasta înseamna
îmbunatatirea capacitatii întreprinderii de a accesa reteaua potrivita,
de a gasi si identifica tehnologii si informatii relevante si de a adapta aceasta cunoastere
propriilor nevoi. Aceste politici se concentreaza nu numai pe cresterea capacitatii firmelor
individuale, ci si pe întarirea retelelor si a performantelor inovative a fasciculelor
de firme si sectoare.
Rezumând, se poate admite ca procesele “soft”, ca inovarea si învatarea, sunt cele ce
conduc la strapungerea competitivitatii economice, fie ca acestea se situeaza la nivelul firmei,
fie la nivelul unei natiuni. În acest sens, la modul cel mai general,
profesorul Ron Johnston,
directorul executiv al
Centrului Australian pentru Inovare si Competitivitate Internationala, în [23] , scria: “…Sistemele inovative sunt, astazi, recunoscute ca fiind inima
dezvoltarii economice si ca acestea determina competitivitatea tehnologica a natiunilor.
Aceste sisteme sunt construite pe combinatii nationale ale unor factori ca organizarea industriala,
capacitatea de cercetare, calificarea profesionala si
resursele financiare, toti acestia fiind puternic influentati de caracteristici nationale”.
1.2.4. Capitalul de risc-resursa pentru finantarea cercetarii / dezvoltarii.
1.2.4.1. Definitii ale capitalului de risc.
Originea capitalului de risc se afla în organizarea expeditiilor spaniole si portugheze
din secolele XV si XVI. La acea epoca, navigatorii antreprenori si aventuriei nu posedau decât
arta navigatiei si îndemânarea echipajului. De aceea, acestia îsi gaseau “sponsori”
(capitalisti aventurieri) pentru finantarea expeditiilor destinate sa aduca bogatii din Lumea noua.
Ideea de baza a finantarii acestor expeditii s-a mentinut si în întelegerea capitalului de
risc modern, cu deosebirea ca pericolele sunt mai mici, iar antreprenorii nu risca în aventura
industriala mai mult decât le permite realitatea.
Capitalul de risc, ca terminologie, este traducerea defectuoasa a termenului american de
“venture capital” [24]. Aceeasi terminologie este folosita si în literatura franceza de
specialitate, respectiv “Le capital-risque”, fara a exista vreo explicatie cum aventura (“Venture”)
s-a transformat în “risc”.Pierre Battini a propus urmatoarea definitie a capitalului de risc:
“Capitalul de risc este o sursa speciala de finantare oferita firmelor necotate la bursa, care sunt
noi sau care prezinta o dezvoltare importanta” [24].
Capitalul de risc este o sursa speciala de finantare,
datorita urmatoarelor caracteristici importante:
- aceasta sursa de finantare se afla în afara circuitului bancar traditional;
- metoda decizionala a acestor finantisti este originala,
în sensul ca aceasta nu se structureaza pe criteriile traditionale ale posesorilor de creante;
- actionarii- purtatori ai capitalului de risc se comporta ca atare si nu ca simpli
spectatori.
Într-o exprimare simplificata, capitalul de risc este un aport de fonduri proprii,
efectuat de institutii care se implica, mai mult sau mai putin, în functionarea firmei,
cu scopul de a obtine un profit din revânzarea titlurilor ce le detin. Acest scop explica
orientarea catre dosare de afaceri viabile, care pot demonstra o dezvoltare compatibila cu speranta
de profit. Spre deosebire de bancherul clasic, care solicita garantii patrimoniale, investitorul de
capital de risc apare, mai degraba, ca un partener, care lucreaza pe un orizont mai îndepartat
si, deci, mai incert. Din cele aratate în [25], se mai poate evidentia si alta definitie a
capitalului de risc: “Capitalul de risc asigura aport de fonduri pe termen lung, pentru
sprijinirea firmelor necotate, în scopul cresterii si dezvoltarii acestora”.
Capitalul de risc se investeste unei parti din companie (actiuni sau alte titluri) si,
drept urmare, profitul investitorilor este dependent de cresterea si de profitabilitatea afacerii.
1.2.4.2. Clasificarea capitalurilor de risc si a investitorilor.
Dupa etapa din existenta unei companii, în care intervine capitalul de risc [24],
acesta poate fi:
▪ capital de înfiintare: finantarea formarii întreprinderilor în primi
ani de existenta;
▪ capital de dezvoltare: participarea la capitalul societatilor existente,
care au potential de dezvoltare;
▪ capital de transmitere: destinat opertiunilor de transmitere a puterii, în cadrul
societatii, catre asociatii cei mai motivati sau catre o echipa de manageri;
Criteriile dupa care se pot stabili tipurile de investitori în capitalul de risc sunt [24, 25] :
a) Statutul juridic si fiscal:
- societate de capital de risc (SCR)
- societate financiara de inovare (SFI);
- fonduri comune de plasament cu risc (FCPR)
b) Specializarea pe tipuri de investitii: de regula, investitorii în capital de risc
se specializeaza pe un tip de interventie (capital de înfiintare, capital de dezvoltare,
fara a exclude o diversificare prudenta.
c) Specializarea pe sectoare: aproape o treime dintre investitori prezinta o specializare sectoriala,
determinata de perspectivele concrete de valorificare a
unei expertize specifice. Specializarea sectoriala poate fi în domenii ca informatica,
biotehnologia, sanatatea etc.
d) Dimensiunea regionala: pot exista trei categorii de investitori cu vocatie regionala, respectiv,
aceia care au, în primul rând, o functie economica, aceia care înlocuiesc integral
capitalul de risc profesional independent si structurile
create de institutiile financiare regionale.
e) Originea fondurilor organizatiilor de capital de risc: pot exista patru categorii de fondatori ai
organizatiilor de capital de risc si anume:
• puterile publice sau colectivitatile locale;
• grupurile industriale;
• grupurile bancare sau alte institutii financiare;
• echipe independente.
Aceasta clasificare a investitiilor este utila ofertantilor de proiecte, în scopul
optimizarii alegerii unui partener financiar compatibil. Finantarea prin capitalul de risc este
o asociere, pe termen mediu, între o echipa de manageri si o echipa de finantisti.
Initierea si realizarea unei asemenea asocieri presupun urmatoarele etape:
• contactul preliminar;
• alegerea instrumentelor financiare;
• parteneriatul activ;
• iesirea investitorului financiar.
1.3. Modelul matematic al procesului de diseminare inovativ – antreprenoriala.
1.3.1. Consideratii teoretice generale
Diferiti cercetatori în domeniul diseminarii inovatiei au propus modele de substitutie
tehnologica (MST), în scopul studierii aspectelor de dependenta temporala ale procesului de
diseminare a inovatiei.
În întelesul acestor cercetatori [27], prin proces
de diseminare a inovatiei (PDI) se defineste procesul prin care o inovatie tehnologica sau un produs tehnologic nou este comunicat
prin anumite canale în timp (si posibil în spatiu) printre membrii unui sistem social. Aceste modele au gasit o larga utilizare în studiul dinamicilor inovative din industrie, medicina,
energetica, telecomunicatii si agricultura. Asemenea modele au fost, dupa [27], furnizate de Floyd,
Bass, Fisher-Pry, Sharif-Kabir, Easingwood, Kumar si altii.
Toate aceste modele MTS au forma generala :
(1)
în care:
- proportia adoptatorilor potentiali care au adoptat inovatia pâna la durata t.
Functia (f) are urmatoarele proprietati :
- (f) este o functie continua în intervalul
-
, în intervalul
când f > f * ;
când f < f *
f0 < f * <1, unde f0 este valoarea lui f la momentul t = 0;
- solutia ecuatiei (1) da o curba f-t convexa, când f0 < f < f *, care are un punct de inflexiune la f = f * si o curba concava când f * < f < 1;
- curba f-t are forma de “ S” si are o asimptota la f = 1;
-
Variatele modele MTS difera între ele, în principal, pe baza a trei caracteristici importante :
- numarul parametrilor si domeniul valorilor ;
- comportarea simetrica sau asimetrica în raport de punctul de inflexiune;
- localizarea punctului de inflexiune.
Modelul Bass [28] propune pentru ecuatia (1) sub forma :
,
,
(2)
în care: p/q reprezinta rolul relativ al inovatorilor si imitatorilor sau rolul influentelor
externe ori interne.
Parametrul c este introdus pentru corectia scalei de timp utilizate, valorile acestuia
variind functie de perioada de prognoza si analiza.
Punctul de inflexiune a curbei apare când :
Astfel pentru fiecare curba a acestui model,
. Egalitatea
conduce la modelul Fisher-Pry [[25], respectiv :
De asemenea, pentru modelul Sharif-Kabir [30] exista ecuatia :
, (5)
În acest caz:
ecuatia coincide cu cea a modelului Floyd [31] :
(6)
Desi exista multe asemenea modele ale difuziei inovatiei, multe dintre acestea nu pot functiona
optim în anumite cazuri [27]. Un asemenea caz este cel al sistemului în tranzitie care,
conform precizarilor facute de Andersson [32], se afla sub influenta a doua categorii de factori :
- factori cu impact puternic;
- factori cu impact slab.
Cele trei sisteme de activitate umana [32] organizeaza activitatile în cadrul unor domenii
corelate functional : în timp ce sistemele economice (figura 10) sunt asociate cu producerea
si utilizarea bunastarii, sistemele sociale si politice sunt focalizate pe institutii si pe controlul
structurilor în societate.
Sistemele culturale au ca scop creatia, întretinerea si schimbarea semnificatiilor si
sensurilor sau a valorilor în societate.
Factori cu impact puternic
Factori cu impact slab
Fig. 10 – Sisteme de activitate umana.
Fiecare dintre aceste sisteme este caracterizat prin structura si comportament, de cadru si de actiuni. Limita acestor sisteme nu este una de tipul “învelisului membranar”, câ mai degraba, de tipul constructiei comportamentale, care constrânge comportarea sistemelor componente în sensul actiunii corespondente scopului sistemului. Daca elementele unui sistem economic, social sau cultural pot fi organizate în diferite seturi “compozite” sau comportamentale, prin diferite conditii la limita (de exemplu, diverse preferinte culturale sau structuri de institutii sociale etc.), în schimb, nu se poate reprezenta o singura configuratie a sistemelor umane pentru diferite tari.Fig. 11- Conversia regimurilor economice.
Dezvoltarea de succes necesita identificarea acelor oportunitati sinergetice continute în acele niveluri, combinatii de variabile lente (cum sunt infrastructurile) si coordonarea sinergetica a variabilelor rapide. Este de subliniat ideea ca prezinta interes nivelurile si combinarea variabilelor, daca schimbarea de regim apare asociata cu domeniile infrastructurilor materiale si nonmateriale care, împreuna, schimba contextul oportunitatilor economice.